2017. február 3., péntek

Őszi féléves programok - beszámoló

Szeptember:
Az első foglalkozás (2016. szeptember  célja a programterv rövid ismertetése és tematikánkhoz köthetően csapatépítő foglalkozás egy várossal kapcsolatos óriás-társasjáték révén. Köszönjük a KultúrAktív Egyesületet képviselő Pfaff Éva bemutatóját és játékvezetését!

A második alkalommal került sor a kompetenciamérésre Fükéné Walter Mária oktatásszakértő vezetésével. Marika több korosztálynak megfelelően többféle írásbeli feladatot állatott össze, de mindegyikük találóan kapcsolódott környezeti kutatásaink témaköréhez.

Szeptember 24-ei szombati túránkon a belváros pereméről induló túraútvonalak egyikén csoporthoz csatlakoztak a Jurassic Túraklub állandó és újabb tagjai, valamint jópár szülő is. A Tettye kőzeteivel ismerkedtünk, mely azok számára, akik a nyári természetbúvár táborban is részt vettek, már ismerős téma voltJ Tanulmányoztuk kézzelfogható közelségből a triász és szarmata mészkő feltűnő ősmaradványait (Ld. Aladics Peti kutatási naplója)

Ezután a Flóra-pihenő felé tartva sok őszi termést, lágyszárút, és néhány lepkefajt is megfigyeltünk. A kilátóhelyről a felnőttek ismertették a Kelet-Mecsek legmagasabb csúcsait, valamit  a Karolina-külfejtést, és a Széchenyi-aknát, melyek késő ősszel egy következő kirándulás célpontjai lesznek.

Túránk innen a Kantavár- Kánya-forrás- Tripammer-fa – Gesztenyés útvonalon folytatódott, útközben többek között törékeny gyíkkal, sárgahasú unkákkal is találkoztunk, egyik ügyes felfedezőnk pedig sikló levetett bőrét lelte meg a fű között. A keleti városrészbe érkeztünk, november végi túránk erről a helyszínről folytatódott.

Október:

Október 7-én pénteken délután az első terepi hétköznapi programunk a Béke-parkban főként  a  patak élővilágának megfigyelését célozta. Csabai Zoltán és kollégája, (hidrobiológusok a PTE TTK Biológiai Intézetéből) a szennyezettnek vélt patakból rövid „halászat” eredményeként igen fajgazdag „zsákmányt” tárt elénk, ezzel bátorítva gumicsizmás csapatunkat a további keresgélésre.

A fajösszetételből kikövetkeztethető, hogy a patak szerencsére nem olyan szennyezett, mint a látszat alapján sejtenénk. Ahogyan a fotókról és a Lovas-fiúk kutatási naplójából is kitűnik, víziskorpiótól a hegyiszitakötő-lárváig nagy változatosságban találhatóak meg a vízilárvák és kifejlett rovarok, alsóbbrendű rákok és  férgek.

Október 8-án az Alkoss velünk! program keretében a vizuális csoport tagjai a látogatók között, ezzel őket is bekapcsolódásra bátorítva „műhely-munkáztak” délelőtti családi matinénkon. Ezúttal – Kövekbe rejtett múlt kiállításunk záróprogramjaként - környezetünk földtörténeti érdekességei volt a téma – a Komlosaurus és más Kárpát-medencei dinók portréi mellett egy jurakori háttér-tájkép is elkészült.
Október 15-én A Várfal-sétány volt az aznapi terepfelmérés helyszíne. A vizuális csoport a mandulafa-sétánynál kezdte a munkát, az építészeti elemek és természeti elemek (fák, virágágyások) harmóniájának tanulmányozásával.. A kutatós mikrocsoporttal közben Várfal-sétány leginkább természetközeli szakaszán helyeztünk ki rovarcsapdákat A kutatók által is használt módszert alkalmaztuk, de a doboz fedettségére és elrejtésére a tapasztalatok alapján a tavaszi vizsgálatok során majd jobban kell ügyelnünk, mivel ezen a helyen a műanyagpoharak túlzott taposásnak és földbehordásnak voltak kitéve. A gyűjtés eredménye így csak néhány holyva, egy légy és néhány verőköltő bodobács volt (a csapdákat 4 nappal később ellenőriztük!)

A csapdakirakás után megcsodáltuk a múzeum botanikusa által szervezett időszakos gombakiállítást, majd közösen azonosítottuk, meghatároztuk Lovas Benedek és Mátyás Béke-parkban gyűjtött kincseit: a termés- és levélgyűjtemény a feladatként vállalt kutatási napló melléklete volt.

November
November nagyon termékeny időszaknak bizonyult a zöld kincses csapat munkájában, hiszen ekkor  az őszi szünet három hétköznapját jól kitudtuk használni terepi és műhely-feladatokra.
November 2-án a rajzos csapat találkozott, hogy befejezze az Alkossunk együtt! napon megkezdett ősvilági életképet, és a Béke-park térképét.
November 3-án mindannyian, az őszi szüneti múzeumi tábor résztvevőivel együtt kivonultunk a Balokány-parkba terepfelmérésre – itt Hohmann Balázs környezetmérnök várt bennünket a Tudatosan a Környezetünkért Egyesület képviseletében.

Ő megmutatta nekünk a tó környékét és beszélt a környezeti problémákról, melyek megoldásaira a csapat tagjainak adtak ötleteket. A hideg miatt hamarosan a civil pavilonba vonultunk, és ott néztük meg a középiskolások által forgott interjúfilmet a Balokányról. Ezek után két csoportban végeztünk kísérleteket, felváltva: egyik csoport a tehetségcsoport új vízvizsgálati kofferjével a Balokány-tó vizének vegyi elemzését végezte el, másik csoport pedig a talaj rétegződését vizsgálta meg H. Balázzsal.

November 4-én a nyugati városrészből induló túraútvonalak egyikén a Jakab-hegyre túrázott a tehetségcsoport.

A természet-megfigyelés (fenyőerdő élővilága, mészkerülő bükkös) mellett a történelmi témák kerültek előtérbe. Előbb a Babás-szerkövek mondáját elevenítettük fel együtt, majd Tillai Gábor történész kísérőnk előadásában  a Pálos-kolostor történetével ismerkedtünk meg.

November 18-án pénteken a Kertváros környezeti problémáit és élővilágát néztük meg dióhéjban. A program elején a múzeumban madárkalácsot gyúrtunk a kertvárosi telelő madarak számára.
Bánatunkra már téli időszámítás van ilyenkor, így viszont a sötétedésből adódóan a kutatási nap játékos kalandsétává alakult a sötétben, mikor is denevérhangokra és fák tetején sejlő varjúfészkekre figyeltünk, így alkalom nyílott a madárvédelmi problémákra (természetvédők és lakosság konfliktusa) felhívni a figyelmet. Hogy mi is tegyünk valamit az itteni madárvilágért, kihelyeztük a bokrokra a madárkalács-meglepetést. Szó esett még a szelektív hulladékgyűjtés szabályairól és a panel-negyedek környezeti állapotáról.

November 26-án szombaton a keleti városrészből induló túraútvonalak egyikén Pécsbányáról indultunk hosszú sétára. A program szakvezetésében ezúttal két csapattagunk családja (Garai Eta és Máthé Balázs édesapja) is közreműködött. A gyerekekkel közös felkészülés eredményeként ők mutatták be nekünk lakóhelyük környezeti és humán értékeit, valamint a bányászat nyomait és múltját Pécsbánya és a Karolina-külfejtés környékén.

Résen voltak a kutatók: fantasztikus kagyló- és szenült fatörzs maradványok kerültek elő a külfejtésben, melyeket később geológus azonosított.

Miközben a Dömörkapu felé másztunk, a Bertalan-kápolnánál megismertük Bertalan barát és az embernyúzó törökök mondáját.

Pihenésképpen pedig fentről nézve ismét sorra vettük a túra által érintett helyeket, majd megcsodáltuk a Flóra-pihenőből a városra nyíló kilátást.